Kancelaria Prawna

Blog na temat kancelari prawnej czyli wszystko co musisz wiedzieć o prawie

Praca niani
Ciekawostki

Praca niani – praktyczne informacje

Kim jest niania

Słowo niania wydaje się dosyć nadużywane w dzisiejszym świcie. Zewsząd i to naprawdę w rożnych kontekstach słyszymy słowo niania. Co ciekawe, nie zawsze odnosimy się do opieki nad dziećmi używając tego słowa.  W związku ze sporym zainteresowaniem słowem niania, jedno jest pewne, praca niani jest na pewno popularna w dzisiejszym świecie pełnym pośpiechu i charakteryzującym się brakiem czasu dla rodziny. Mimo, że tak często używane, tak naprawdę  słowo niania dla wielu osób pozostaje tajemnicą. Kim jest niania i na czym właściwie polega praca niani? Czy istnieją jakieś regulacje prawne, które definiują ten zawód i określają zakres obowiązków i sposób pracy?

Według najczęściej stosowanej definicji niania to osoba, która sprawuje indywidualną opiekę nad jednym dzieckiem lub nad rodzeństwem i uwzględnia przy tym potrzeby każdego dziecka. Niania jest zatrudniania bezpośrednio przez rodziców lub opiekunów prawnych na podstawie tak zwanej umowy uaktywniającej.  Umowa uaktywniająca to rodzaj umowy o świadczenie usług, które są dokładnie regulowane w ustawach i kodeksie opisującym umowę zlecenie. Jedno jest pewne, w tego typu umowie są dokładnie opisane takie rzeczy jak: strony umowy, cel umowy, jej przedmiot, czas i dokładne miejsce sprawowania opieki, zakres obowiązków, wysokość wynagrodzenia, sposób jego wypłaty, a także informacje dotyczące sposobu rozwiązania umowy.  Jak widać praca niani podlega szczegółowym regulacjom i nie może być traktowana byle jak.

Praca niani – informacje praktyczne

Jak natomiast w praktyce wygląda praca niani? Jakie są główne obowiązki związane z byciem nianią? W praktyce wszystko zależy od danej rodziny i jej osobistych wymagań. Jako, że nianie są zatrudnianie na podstawie tak zwanej umowy uaktywniającej, to właśnie w niej są określone wszystkie podstawowe obowiązki niani. Generalnie, praca niani to codzienna opieka nad dzieckiem, zadbanie o posiłki, higienę i bezpieczeństwo. Niania bardzo często ma także w swoim zakresie obowiązków odbieranie dzieci ze żłobka lub przedszkola, a także przygotowywanie posiłków lub organizowanie zabawy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ